پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4640
-
الف
+

خانواده دکتر ماهان یا خانواده دکتر ارنست؟

به بهانه پخش سریال «خانواده دکتر ماهان»، گزارشی نقادانه از این سریال را مرور می کنیم.

به بهانه پخش سریال «خانواده دکتر ماهان» از شبکه آی فیلم، در این گزارش نگاهی به محتوا و ساختار این سریال تلویزیونی خواهیم انداخت.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از تسنیم، ساخت مجموعه‌ تلویزیونی «خانواده دکتر ماهان» اواخر سال 96 در لوکیشن دانشکده دامپزشکی محمدشهر کرج آغاز شد و تا سال 97 هم ادامه داشت. مدیران شبکه دو سیما، جدول پخش خرداد و تیر را در اختیار «خانواده دکتر ماهان» قرار دادند تا مثلاً یک خانواده دکتر ارنست دیگر را ببینیم، چون نام قصه این سریال، دست بر قضا از سریال مشهور کودکانه خانواده دکتر ارنست کپی شده بود.

بسیاری اعتقاد دارند «خانواده دکتر ماهان» از نظر سوژه نوآور، ولی از منظر ساخت هنری زیر متوسط است چرا که این سریال زندگی یک دامپزشک را به‌ تصویر می‌کشد که ویژگی‌های مثبت و منفی شخصیت و زندگی دکتر ماهان و خانواده او و عملکردش مورد داستان‌سرایی قرار گرفته است. از این نظر، با توجه به این که تاکنون مجموعه‌ای با این سوژه و به این وسعت در ارتباط با دامپزشک‌ها ساخته نشده، جای تأمل دارد.

اما همین سوژه خوب نتوانسته است تبدیل به یک سریال خوب شود. انتخاب نامناسب بازیگران، بازی‌های متوسط و ساختار هنری و تصویری متوسط سبب شد که این سریال نتواند از حد متوسط فراتر برود. به‌عبارت دیگر، سریال «خانواده دکتر ماهان» اثری ضعیف و بودجه بربادده است، چرا که نه به‌لحاظ پرداخت سوژه و نه کارگردانی و تصویرسازی و نه بازی‌ها نتوانسته هیچ‌گونه جذابیتی برای مخاطب ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

جایگزین سریال بی گناهان مشخص شد

اختلاف نیلوفر و ماهان شروع شد

آنچه در اولین قسمت خانواده دکتر ماهان خواهید دید

واقعاً چقدر «خانواده دکتر ماهان» در دلِ خانواده‌هایی جا باز کرد که عمقِ نگاه فیلمساز و نویسنده این سریال، چشم‌انتظار دیدگان آن‌‌ها بوده؟!! قبل از موضوع آموزش و فراگیری، هر سریالی باید به جذابیت‌های بصری، روایت درست داستانی و جلب توجه بیننده و مخاطب توجه کند که هیچ‌کدام از این شیوه‌ها در جریان پخش سریال به‌چشم نیامد. تماشای سریال «خانواده دکتر ماهان» ما را به‌یاد بخش اختصاصی و مخاطب خاصِ سینما یا همان گروه «هنر و تجربه» انداخت که بگیر نگیر دارد.

با احترام به امین زندگانی و برخی از بازیگران نام‌آشنای این سریال و تلاش‌های عوامل و دو کارگردان این سریال، اما «خانواه دکتر ماهان» نتوانست همه مخاطب‌های خاص را هم درگیر کند. نه روایت مشخصی داشت و نه شخصیت‌پردازی‌ها درست انجام شده بود. شاید یکی از دلایل آن سردرگمی در روایت توسط کارگردان‌ها بود که دو سلیقه و دو نگاه توأمان به یک سریال را جلو بردند.

البته که ضعف‌های «خانواده دکتر ماهان» فقط معطوف کارگردان‌ها نمی‌شود و در فیلمنامه‌ و حتی در جریان مدیریت ساخت هم نواقص عدیده‌ای متوجه این سریال شده است؛ این‌که فیلمنامه‌نویسان چرا آنقدر مخاطب را دست‌‌کم می‌گیرند و ساده‌انگارانه می‌نویسند! مخاطبِ امروز نیازمند چالش‌های خاصی در سریال‌هاست نه این که تماشاگر یک روایت خسته‌کننده باشد که قصه هم ندارد و فقط صرفاً یک روایت از زندگی یک دامپزشک را به‌تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

گم شدن فرزندان دکتر ماهان

نگاهی به سریال خانواده دکتر ماهان

م ن/ ا ز

نظر شما
ارسال نظر